dk4avkoxub7mp0aeq87afb8fovs88k
 

Als visual storyteller zit ik met een bekneld ei !

Bijgewerkt: feb 3

De kracht van visual storytelling, wie is wie en wat is waar, gaan we hier op termijn nog antwoorden op vinden?

Persoonlijk heb ik het moeilijk met de afvlakking van het huidige beeldgebruik in onze maatschappij, net nu het onderliggend verhaal nog nooit zo krachtig had moeten zijn.

Ik stel me de vraag "gaan we in de toekomst zelf nog kunnen filteren wat we zien, ervaren, laat staan beslissen".



Waarom ik met dit ei bekneld zit.

30 jaar visual storytelling, hoe invloedrijk was beeldmarketing toen in vergelijking met de hedendaagse beeldenstorm op de verschillende social media platformen.

Zelf ben ik begin de jaren ’90 gestart als art-director een periode waarin reclame voor het eerst werd geconfronteerd met het fenomeen “Apple” waardoor plots rough schetsen en prepress overbodig werden..... wisten wij veel wat er ons toen nog te wachten stond.

Uiteindelijk bleek dit het startshot te zijn van een immense versnelling binnen de communicatiewereld op vlak van content creatie en het daaruit gerelateerd beeld gebruik.

Het heeft ervoor gezorgd dat we anders zijn gaan denken, kijken en communiceren waaruit blijkt dat vooral het conceptueel denken in beeld tot één grote afvlakking is uitgedijd.

Wat bij reclame de doelstelling is doelgroepen aan te spreken door creatieve vindingrijke campagnes is nu gegroeid tot een bulk van eenheidsworst.

Met resultaat dat veel van de nieuwe online reclame bureau’s enkel nog actief kunnen zijn als consulten en experten… ik vraag me dan enkel af in welk vakgebied.

Je kan je klant wel vertellen hoe hij best actief is op verschillende social media platformen en hoe je volgens verschillende technieken de juiste doelgroep bereikt maar als je geen kaas hebt gegeten van content marketing of visual branding dan sta je toch nog steeds heel ver af van wat uiteindelijk de doelstelling moet zijn van je campagne.

Ooit functioneerden reclamebureaus op twee peilers, de commerciële sales en de altijd dwarsliggende creatieve studio’s waarin art-directors en copywriters de plak zwaaide.

En met reden want communiceren is een samengang tussen beeld en tekst wat door conceptueel denken tot één geheel wordt verweven net dit is de kracht van visual storytelling.

Net dat laatste zie ik verdwijnen, geen wonder want men voelt zich blijkbaar verplicht elke dag een veelvoud van beelden te produceren als voeding voor de hongerige social media consument maar is dit wel werkelijk het verlangen van de huidige consument?


Daarom is video de nieuwe trend van communiceren, nog meer info weergeven in een nog kortere tijdsspanne ! Gaan we dit allemaal nog wel kunnen absorberen vraag ik mij af.

Volgens de laatste onderzoeken zal men op één mensen leven ongeveer 10.000.000 reclame beelden hebben verwerkt via verschillende social media platformen.

Wie zal het bos door de bomen nog vinden als we deze trend verder aanhouden.


Het verwonderd mij niet dat verschillende ondernemers en bedrijven op vlak van online reclame de touwtjes niet meer in handen hebben en niet meer weten van welk hout pijlen 'te' maken.

Als bureau moet je de verantwoordelijkheid durven opnemen je klant te begeleiden in zijn traject en ervan bewust zijn dat sterk content gerelateerde beelden een grotere invloed hebben op je doelgroep dan enkel een golf van afgevlakte niets zeggende content de online wereld in te sturen in de hoop one lucky shot te hebben.

Enkele weken terug zei een klant tegen mij “moet ik die investering nog doen want volgende maand verwacht men toch terug nieuwe beelden” Het heeft mij hemel en aarde gekost hem te overtuigen

meer in te zetten op juist gerichte communicatie dan te investeren in bulk visualisatie…

Daarom is het zo belangrijk stil te staan over wat men nu juist met dat éne beeld wil vertellen en bewust is van de daaraan gelinkte impact op zijn doelgroep.

Ooit zei Gert Verhulst mij in een vergadering “het moment dat jij moet uitleggen wat de story is in je beeld dan mis je de doelgroep volledig” en gelijk heeft hij.

Ik ben 15 jaar visual storyteller (scenograaf in theatertermen) geweest voor iets meer dan 100 shows en net daar kan één beeld zo doorslaggevend zijn op falen of succes.

Of je beeld nu bestaat uit pixels of is opgebouwd uit ruimtelijke vormen er is altijd één gegeven wat doorslaggevend is en dat is “emotie”. Is de invulling daarvan positief, negatief, creatief of zakelijk emotie zorgt ervoor dat de juiste doelstelling wordt aangesproken.

Er zijn nog nooit zoveel beelden de wereld rond gegaan maar er is nog nooit zo weinig nagedacht over de gevolgen, impact of doelstelling van één enkel beeld.


Stefaan haudenhuyse

Visueel storyteller

HAUS designstudio.

Streef steeds naar het juiste beeld,

dit zal door de juiste doelgroep altijd als “mooi” ervaren worden.






Recente blogposts

Alles weergeven