top of page

Wie zal er als grootste winnaar uit de Amerikaanse verkiezingen komen?

Bijgewerkt op: 9 nov. 2020

Waarom Trump als MERK deze verkiezing niet kan verliezen komt vooral omdat hij als de beste gebruik maakt van alle mogelijke media platformen om merk bewustzijn te creëeren.

Presidential Election 2020 USA

Het vergroten van je naamsbekendheid, en de strategie daaromheen, is afhankelijk van wat je te bieden hebt en welke mensen (doelgroepen) er behoefte aan hebben.

De naamsbekendheid vergroten is eigenlijk voor iedere organisatie relevant, groot of klein.

De strategie en aanpak is echter altijd anders.

De naamsbekendheid vergroten is meer dan de uitvoering van een geweldige promotie of campagne - het is een combinatie van goed doordachte activiteiten die de doelgroep centraal stellen. Het is een combinatie van online en offline communicatie.




Facebook was het strijdtoneel voor de verkiezingen dat de reis van Donald Trump naar het Witte Huis in 2016 heeft helpen realiseren, en de president blijft het sociale mediaplatform in 2020 domineren.

Hoewel er veel aandacht is besteed aan de groei van betaalde gerichte reclame op Facebook, wijst onderzoek ook op het belang van organische campagne voeren - sociale media-activiteiten die zonder betaalde promotie plaatsvinden. Het is deze organische strijd die Trump zo duidelijk heeft gewonnen in 2016, en de huidige gegevens laten een vergelijkbare situatie zien in 2020.

Trump brand and his merchandising election 2020

"Het Trump-tijdperk heeft geleid tot een geheel nieuw niveau van politieke toegang en invloed in Washington", zegt Robert Maguire, de onderzoeksdirecteur bij Crew. "Rijke donateurs en speciale belangen krijgen toegang tot machtige mensen in de omgeving van president Trump, waaronder Trump zelf, en in ruil daarvoor stimuleren de donoren niet alleen de campagne van Trump, maar verrijken ze hem ook persoonlijk door geld uit te geven aan eigendommen waar hij nog steeds van profiteert."


De eigendommen van Trump hebben ook een mooi boemerangetje gekregen, hij heeft één op de drie dagen als president een bezoek gebracht aan een van zijn luxe resorts, hotels of golfbanen. Hij heeft zijn krachtige internationale platform gebruikt om zijn ontwikkelingen tientallen keren te promoten. En hij heeft miljoenen dollars van Amerikaanse belastingbetalers naar zijn bedrijven over de hele wereld gestuurd. In drie jaar in het Witte Huis heeft Donald Trump iets bereikt dat geen enkele president voor hem heeft gedaan: zijn particuliere zakelijke belangen samenvoegen met het hoogste openbare ambt van Amerika. Bijna 200 campagnes en politieke groepen - vrijwel allemaal conservatief - hebben sinds zijn verkiezing in 2016 meer dan $ 8 miljoen uitgegeven in de resorts en andere bedrijven van Trump.


Trump en Biden advertenties op Facebook en Instagram richten zich vooral op het verzamelen van doelgroepen.

Ik heb het onderzoeksinstrument van Facebook CrowdTangle, gebruikt om de prestaties van de officiële Facebook-pagina's van Clinton en Trump in 2016 te vergelijken met die van Trump en Biden in 2020. Ik richtte me op een periode van 100 dagen, die 30 dagen voor de verkiezingsdag in beide jaren eindigde. Facebook CrowdTangle pikt alle berichten op die door de Facebook-pagina's van deze twee leiders gedurende de 100 dagen zijn verstuurd; omdat social media berichten kunnen worden verwijderd, is het echter mogelijk dat sommige gegevens verloren zijn gegaan.

Deze pagina's geven slechts een deel van de partijcampagnes op Facebook weer, omdat ze niet de doelgerichte reclamestrijd bevatten die momenteel wordt gevoerd, noch de honderden andere Facebookpagina's die de partijen gebruiken om campagne te voeren.


In onderstaande grafiek een duidelijk overzicht met het aantal like's per Facebook-pagina.

De officiële Facebook-pagina's Biden en Trump - met een gezamenlijke aanhang van 32 miljoen - staan centraal in de manier waarop de twee campagnes hun boodschap op organische wijze op het platform verspreiden. Zo geven ze een duidelijk inzicht in de algemene gezondheid van de campagnes van de twee partijen, waardoor het enthousiasme van de volgers en het bredere bereik dat de kandidaten hebben bereikt, kan worden gewaardeerd.


Facebook-gebruikers kunnen iemand of iets volgen door de algemene pagina te liken. Volgens gegevens van de archiefsite Wayback had Trump begin oktober het aantal mensen dat zijn Facebook-pagina leuk vindt met 164% verhoogd tussen 2016 en 2020, van 11 miljoen naar 29 miljoen. Hij loopt ver voor op Biden op 3 miljoen, die de helft heeft van de 6 miljoen mensen die zijn pagina leuk vinden die Clinton in oktober 2016 had verzameld.

Ik heb een samenvatting gemaakt over één van de grootst lopende campagnes op dit moment op social media, hiermee wil ik aangeven dat naambekendheid een zeer belangrijk onderdeel is in de communicatie strategie van je onderneming en u als ondernemer.

Naambekendheid waarom en hoe moet je eraan beginnen.


Socialmediaplatformen zijn tegenwoordig geschikt voor elk type onderneming. U kunt met een klein budget een gerichte doelgroep benaderen en uw resultaten real-time makkelijk inzichtelijk maken. Zo weet u na een korte periode gelijk of u op het goede spoor zit! En zit u dit niet, dan bent u ook snel weer van spoor gewisseld, met de snelheid van social media is dit natuurlijk een groot voordeel.

Niet alleen voor nieuwe klanten is een grote naamsbekendheid belangrijk! Huidige klanten zijn namelijk loyaler aan een merk met een grote naamsbekendheid en bij nieuwe klanten hebben bekendere merken een voorkeurspositie ten opzichte van andere merken. Zet uw naam dus vaker en beter op de kaart dan uw concurrent en u bent hem al een stapje voor. Ook dit doet u het effectiefst met gerichte social media uitingen. Bereik en frequentie zijn hierin erg belangrijke indicatoren.

Ik kan u helpen door de juiste kanalen en campagnes te kiezen, zodat u zich bevindt waar de doelgroep ook te vinden is. Met creatieve content en grote ervaring op campagne gebied speel ik snel in op het nieuws of de laatste trends. Daarnaast bieden social media aan (potentiële) klanten een laagdrempelige klantenservice. En laten uw tevreden klanten een mooie review achter? Dan vergroot dit uiteraard ook de geloofwaardigheid van uw merk.


Met social media creëert u een waardevolle relatie met uw doelgroep!

49 weergaven0 opmerkingen
bottom of page